В ті часи, коли іноземці у нас були рідкістю, зіткнення з ними викликало багато думок про свободу: чому вони такі безпосередні, чому старенька жінка може ходити в шортах, чому вони так вільно спілкуються? Люди, які все своє життя прожили без пресингу виглядають і поводяться зовсім по-іншому. І нам теж хочеться відчувати себе вільно в будь-якому середовищі і тим більше хочеться, щоб так вільно відчували себе наші діти.

Чи хоче хто-небудь виростити слухняну маріонетку? Думаю, що більшість людей відповіли б “Звичайно, ні!”

Чому ж так багато побажань в стилі: “будь слухняним”, “слухайся маму”? Все в цілому зрозуміло – це наше бажання безпеки для дитини говорить нам ці слова, адже вона ще не має необхідного досвіду і знань.
Але діти ростуть і слухняним дітям у дорослому світі не так вже й просто і безпечно: відповідати за себе, приймати рішення, брати на себе відповідальність, відстоювати свої інтереси.

Що відбувається якщо ми не даємо дитині свободу?
Два відомих варіанти – бунтар або тихий слухняний виконавець чужої волі. Почуття, які переповнюють таку дитину не дають їй відчувати себе щасливою і спокійною -– вона повинна відповідати чиїмось вимогам, намагатися заради чужих цілей. Часто діти відчувають гнів, злість, страх, пригніченість …

Тому ми не так вже цінуємо слухняність в нашій школі – ми вважаємо за краще вчити дітей бути вільними і відповідальними людьми.

У чому виражається свобода дитини в школі Practicum:

– в фізичних можливостях – дитина може рухатися і на уроках теж, може сидіти-лежати-ходити, головне не заважати іншим при цьому; дитина сама може вирішити коли вона голодна і не зобов’язана чекати обіду, щоб поїсти; і звичайно їй не треба відпрошуватися в туалет)
– свобода висловлювати свої емоції “хлопчики не плачуть” – це не про нас, у нас можна)
– свобода виглядати як їй подобається – у нас немає дрес-коду – шорти, рвані джинси або бальна сукня, довге волосся або коротке – вирішувати дитині
– свобода розвиватися – вибирати цікаві для себе види діяльності, навіть якщо дорослим це здається чимось непотрібним
– свобода вибирати способи пізнання – не тільки що вчити, а й як це робити

Ми впевнені, що своє власне рішення набагато цінніше, ніж найкраще, але чуже. Свобода дає дітям відчуття контролю над власним життям, вселяє в них віру в свої сили і це унікальний досвід роботи над своїми цілями і відповідальності за свої рішення.

Автор: Ольга Колтунова

Photo by Simon Maage on Unsplash